Programowanie gier komputerowych
Prowadzący:
Termin:
11-17.08.2024 r.
Lokalizacja:
Sielpia
Czas trwania warsztatów:
20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć
Nauka tworzenia gier komputerowych w Pythonie
Jeśli masz ochotę zgłębić tajniki tworzenia gier komputerowych, a jednocześnie posiadasz jedynie podstawowe umiejętności programowania w języku Python, ten warsztat jest dla Ciebie! Podczas zajęć odkryjesz fascynujący świat tworzenia gier przy użyciu języka Python i popularnej biblioteki Pygame. Skupimy się na prostym interfejsie graficznym, a także na elementach takich jak animacje postaci, sterowanie zdarzeniami klawiszowymi i obsługa kolizji.
Do kogo kierowany jest ten warsztat?
Warsztat skierowany jest do uczniów liceum, zainteresowanych programowaniem i tworzeniem gier. Zapraszamy osoby zainteresowane podjęciem studiów z zakresu informatyki, matematyki lub fizyki.
Do uczestnictwa w warsztacie nie są wymagane zaawansowane umiejętności – wystarczy podstawowa wiedza programowania w języku Python, tj. składnia języka, podstawowe typy zmiennych (zmienne liczbowe, tekstowe, logiczne), operacje na zmiennych, instrukcje warunkowe i pętle. Bardzo przydatna (ale nie niezbędna) będzie umiejętność tworzenia funkcji i kontrola błędów za pomocą instrukcji try...except.
Niezbędny sprzęt i oprogramowanie
Do uczestnictwa w warsztacie wymagany jest własny laptop z zainstalowanym Pythonem (wersja nie starsza niż 3.11) oraz prostym edytorem kodu, np. Visual Studio Code. Szczegółowe instrukcje instalacji oprogramowania zostaną przesłane uczestnikom warsztatu w późniejszym terminie.
Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?
Biorąc udział w warsztacie:
- nauczysz się tworzyć proste gry komputerowe w języku Python, używając popularnej biblioteki Pygame;
- rozwiniesz swoje umiejętności w obszarze interaktywności i animacji postaci;
- zdobędziesz praktyczne doświadczenie w pracy z interfejsem graficznym;
- zdobędziesz praktyczne doświadczenie z językiem Python.
Program warsztatu
Dzień pierwszy
Język Python w grach i biblioteka Pygame
Rozpoczniemy od omówienia roli Pythona w tworzeniu gier oraz wprowadzenia do biblioteki Pygame. Tego dnia stworzysz swoje pierwsze okno gry, co pozwoli Ci zaznajomić się z podstawowymi elementami interfejsu graficznego.
Dzień drugi
Animacje i sterowanie postacią
Drugiego dnia warsztatu skoncentrujesz się na tworzeniu animacji postaci, obsłudze zdarzeń klawiszowych i implementacji prostego ruchu postaci. To właśnie te elementy nadają życie grze.
Dzień trzeci
Kolizje i poziom trudności
Tego dnia przejdziesz do zaawansowanych zagadnień, takich jak rozpoznawanie kolizji w grze, dostosowywanie poziomu trudności oraz dodawanie elementów interaktywnych, które uczynią Twoją grę bardziej intrygującą.
Dzień czwarty
Finalne poprawki i testowanie
W czwartym dniu dokonasz ostatnich poprawek do projektu gry, przeprowadzisz testy i przygotujesz swoją grę do prezentacji. Skupisz się również na zasadach testowania i poprawiania błędów.
Dzień piąty
Prezentacja i feedback
Warsztaty zakończymy prezentacją gier stworzonych przez uczestników. Otrzymasz konstruktywny feedback od innych uczestników i prowadzącego. To doskonała okazja do dzielenia się doświadczeniem i zdobycia wiedzy zwrotnej.
Złota zasada pracy nad grą - pierwszy poziom, z którym gracz się spotka, powinien być zrobiony jako ostatni.
John Romero