Logo Obozu Naukowego

Elektronika

Prowadzący:

Termin:

14-20.07.2025 r.

Lokalizacja:

Piękna Góra

Czas trwania warsztatów:

20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Warsztat z podstaw elektroniki na platformie Arduino

Jeśli kiedykolwiek używając telefonu, komputera, tabletu, czy jakiegokolwiek innego urządzenia elektronicznego zastanawiałeś się „Jak to działa?”, „Jak to jest zrobione?” lub „Czy można zbudować coś podobnego samodzielnie?”, ten warsztat jest skierowany właśnie do Ciebie! W trakcie zajęć nauczysz się samodzielnie projektować i konstruować układy elektroniczne, korzystając z podstawowych elementów takich jak mikrokontroler, dioda LED, czujniki analogowe i cyfrowe czy wyświetlacze. Dowiesz się także, jak korzystając z platformy Arduino IDE, napisać instrukcje, które „powiedzą” układowi, co ma robić i jak dostarczyć te instrukcje do układu. Zapoznasz się również z obsługą czujników analogowych i cyfrowych, różnego typu wyświetlaczy czy obsługą tzw. portów komunikacyjnych oraz zmierzysz się z pierwszym własnym projektem.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat skierowany jest do uczniów po 7 i 8 klasie szkoły podstawowej oraz po 1 klasie liceum, których ciekawią podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i budowaniem układów elektronicznych.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Do uczestnictwa w warsztacie niezbędny jest własny laptop z systemem Windows, Linux lub MacOS z zainstalowanym oprogramowaniem Arduino IDE. Oprogramowanie jest dostępne na stronie:

https://www.arduino.cc/en/software

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Biorąc udział w warsztacie:

  • dowiesz się, czym jest mikrokontroler, jak działa i jak można z jego pomocą sterować różnymi układami elektronicznymi;
  • poznasz podstawowe elementy układów elektronicznych, takie jak diody LED, wyświetlacze, czy różnego typu czujniki analogowe i cyfrowe;
  • nauczysz się podstaw projektowania i budowania układów elektronicznych;
  • poznasz tajniki obsługi środowiska Arduino IDE.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Podstawy Arduino i pierwsze projekty

Na początku poznasz tajniki obsługi Arduino IDE i zrozumiesz, jak działa mikrokontroler. Nauczysz się, czym jest PWM i jak można go wykorzystać do sterowania jasnością diod LED. Stworzysz także swój pierwszy projekt: układ z diodą LED, która pulsuje, naśladując rytm bicia serca.

Dzień drugi

Świat czujników: od detekcji ruchu po inteligentne oświetlenie

Drugiego dnia warsztatu zajmiesz się czujnikami analogowymi i cyfrowymi. Dowiesz się, jak przetwarzać dane z czujnika światła i ruchu. Połączysz te elementy, tworząc system automatycznego sterowania światłem, zależny od jego obecności i jasności w pomieszczeniu. Zostaniesz również wprowadzony w podstawowe tajniki debugowania (redukowania liczby błędów w oprogramowaniu) za pomocą monitora portu szeregowego.

Dzień trzeci

Wyświetlacze i sterowanie zaawansowane

Czas na wyświetlacze! Nauczysz się, jak obsługiwać wyświetlacze LCD z wykorzystaniem magistrali I2C oraz wyświetlacze 7-segmentowe do wyświetlania liczników lub zegarów. Dowiesz się, czym jest multiplexing, i zobaczysz, jak można zaoszczędzić piny w projektach złożonych z wielu elementów. Na koniec zajęć tego dnia stworzysz licznik sterowany przyciskiem.

Dzień czwarty

Komunikacja i automatyzacja: RFID, Bluetooth i SD

Przedostatni dzień spędzisz na wprowadzeniu do komunikacji bezprzewodowej i obsługi pamięci zewnętrznej. Nauczysz się, jak odczytywać i zapisywać dane na kartach SD, a także przesyłać informacje za pomocą Bluetooth. Stworzysz, z pomocą prowadzącego, system kontroli dostępu z użyciem modułu RFID i wyświetlacza, a następnie zapiszesz logi (informacje o dostępie) na karcie pamięci.

Dzień piąty

Twój projekt: tworzenie inteligentnych systemów

Ostatni dzień to praca nad projektem, w którym połączysz wszystkie zdobyte przez ciebie umiejętności. Wybierzesz temat, którym może być np. inteligentny termometr, zdalnie sterowany system oświetlenia, czy mini-alarm z funkcją logowania zdarzeń. Wykorzystasz czujniki, komunikację i wyświetlacze, a następnie zaprezentujesz swój projekt grupie.

Niezależnie od tego, ile kto ma lat, powinien się stale uczyć. To jest bowiem proces, który trwa po wieczność.

Raymond A. Moody „Życie po życiu”

Elektronika

Prowadzący:

Termin:

14-20.07.2025 r.

Warsztat z podstaw elektroniki na platformie Arduino

Jeśli kiedykolwiek używając telefonu, komputera, tabletu, czy jakiegokolwiek innego urządzenia elektronicznego zastanawiałeś się „Jak to działa?”, „Jak to jest zrobione?” lub „Czy można zbudować coś podobnego samodzielnie?”, ten warsztat jest skierowany właśnie do Ciebie! W trakcie zajęć nauczysz się samodzielnie projektować i konstruować układy elektroniczne, korzystając z podstawowych elementów takich jak mikrokontroler, dioda LED, czujniki analogowe i cyfrowe czy wyświetlacze. Dowiesz się także, jak korzystając z platformy Arduino IDE, napisać instrukcje, które „powiedzą” układowi, co ma robić i jak dostarczyć te instrukcje do układu. Zapoznasz się również z obsługą czujników analogowych i cyfrowych, różnego typu wyświetlaczy czy obsługą tzw. portów komunikacyjnych oraz zmierzysz się z pierwszym własnym projektem.

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat skierowany jest do uczniów po 7 i 8 klasie szkoły podstawowej oraz po 1 klasie liceum, których ciekawią podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem i budowaniem układów elektronicznych.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Do uczestnictwa w warsztacie niezbędny jest własny laptop z systemem Windows, Linux lub MacOS z zainstalowanym oprogramowaniem Arduino IDE. Oprogramowanie jest dostępne na stronie:

https://www.arduino.cc/en/software

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Biorąc udział w warsztacie:

  • dowiesz się, czym jest mikrokontroler, jak działa i jak można z jego pomocą sterować różnymi układami elektronicznymi;
  • poznasz podstawowe elementy układów elektronicznych, takie jak diody LED, wyświetlacze, czy różnego typu czujniki analogowe i cyfrowe;
  • nauczysz się podstaw projektowania i budowania układów elektronicznych;
  • poznasz tajniki obsługi środowiska Arduino IDE.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Podstawy Arduino i pierwsze projekty

Na początku poznasz tajniki obsługi Arduino IDE i zrozumiesz, jak działa mikrokontroler. Nauczysz się, czym jest PWM i jak można go wykorzystać do sterowania jasnością diod LED. Stworzysz także swój pierwszy projekt: układ z diodą LED, która pulsuje, naśladując rytm bicia serca.

Dzień drugi

Świat czujników: od detekcji ruchu po inteligentne oświetlenie

Drugiego dnia warsztatu zajmiesz się czujnikami analogowymi i cyfrowymi. Dowiesz się, jak przetwarzać dane z czujnika światła i ruchu. Połączysz te elementy, tworząc system automatycznego sterowania światłem, zależny od jego obecności i jasności w pomieszczeniu. Zostaniesz również wprowadzony w podstawowe tajniki debugowania (redukowania liczby błędów w oprogramowaniu) za pomocą monitora portu szeregowego.

Dzień trzeci

Wyświetlacze i sterowanie zaawansowane

Czas na wyświetlacze! Nauczysz się, jak obsługiwać wyświetlacze LCD z wykorzystaniem magistrali I2C oraz wyświetlacze 7-segmentowe do wyświetlania liczników lub zegarów. Dowiesz się, czym jest multiplexing, i zobaczysz, jak można zaoszczędzić piny w projektach złożonych z wielu elementów. Na koniec zajęć tego dnia stworzysz licznik sterowany przyciskiem.

Dzień czwarty

Komunikacja i automatyzacja: RFID, Bluetooth i SD

Przedostatni dzień spędzisz na wprowadzeniu do komunikacji bezprzewodowej i obsługi pamięci zewnętrznej. Nauczysz się, jak odczytywać i zapisywać dane na kartach SD, a także przesyłać informacje za pomocą Bluetooth. Stworzysz, z pomocą prowadzącego, system kontroli dostępu z użyciem modułu RFID i wyświetlacza, a następnie zapiszesz logi (informacje o dostępie) na karcie pamięci.

Dzień piąty

Twój projekt: tworzenie inteligentnych systemów

Ostatni dzień to praca nad projektem, w którym połączysz wszystkie zdobyte przez ciebie umiejętności. Wybierzesz temat, którym może być np. inteligentny termometr, zdalnie sterowany system oświetlenia, czy mini-alarm z funkcją logowania zdarzeń. Wykorzystasz czujniki, komunikację i wyświetlacze, a następnie zaprezentujesz swój projekt grupie.

Niezależnie od tego, ile kto ma lat, powinien się stale uczyć. To jest bowiem proces, który trwa po wieczność.

Raymond A. Moody „Życie po życiu”